Hét Kútforrás Szociális Alapítvány
3334, Szajla, Hársfa utca 1
Kapcsolattartó
Busák Erzsébet
vezető
36308690452
hetkutforras@gmail.com
HEVES
ADATOK
Korosztály: 7-14 éves
Létszám: 30

Legszívszorítóbb történet: Szívszorító számunkra, hogy több gyermeknél komoly lemaradások vannak mind az iskolában, mind alaplvető ismeretekben; eredmények eléréséhez pedig több hétre, akár hónapra is szükség van. Nem csak tantárgyi fejlesztés, hanem szociális kompetencia, viselkedési kultúra, "tanulás" tanulása is történik a munkatársak segítségével. Jó hallani, amikor megérkeznek, és azt mondják, hogy megdicsérték az iskolában, milyen ügyes, és hogy ez a tanodai tanárok segítsége nélkül nem ment volna. Egyik disputa foglalkozás után a tanodás nagylányunk jött, hogy tegnap veszekedtek a szülei, és elmondta, hogy ennek nincs semmi értelme, és hogyan kell megvitatni a problémákat. Másik történet, amikor ruhaadományból fel tudta öltöztetni a szülő a gyermekét. Az egri egyetem meglátogatása után több gyermek is elmondta, milyen nagy élményben volt része, és a hallgatókkal beszélgettek, hogy ők is egyetemisták szeretnének lenni.
HEVES
NINCSLISTA
ruha és tartós élelmiszer adomány, tisztálkodási eszközök; tanuláshoz, fejlesztéshez, kézműves foglalkozásokhoz szükséges eszközök, kültéri-beltéri játékok,informatikai eszközök,bútor
KÖRNYEZET
Szajla Észak-Heves megyében, a Tarna völgyében helyezkedik el. Gyermekeink nem csak Szajláról és Ó-Szajláról járnak hozzánk , hanem 50-50%-ban Terpes településről is. A településen élők munkavállalását nem csupán az nehezíti meg, hogy a faluban nagyon kevés a munkalehetőség, hanem az is, hogy a tömegközlekesdés sem ideális azoknak, akik más falvakba vagy a régióban lévő nagyobb városokba szeretnének munkát vállalni. Emiatt rengeteg munkanélküli vagy alkalmi munkákból élő szülő lakik a településen.
CSAPATUNK
Tanodánkat az Alapítvány működteti a közvetlen kollégák segítségével: gyermekfelügyelő 1 fő, 1 fő fejlesztő pedagógus, 2 tanító, 1 angol tanár, 1 matematika tanár ,1 magyar tanár, 1 fő szakmai vezető és vezető, 1 hagyományőrző és szociális munkás. Emellett munkánkat támogatja 1 fő kisegítő, 1 fő iskolai kapcsolattartó, és 1 informatikus. A gyermekfelügyelő és a szakmai vezető dolgozik a legtöbb órában, ők havidíjasok. A többi munkatárs óradíjas, vagy egyszerűsített formában látja el a feladatát. A gyerekekkel való törődés, foglalkozás számunkra nagyon nagy örömet jelent.
A MINDENNAPOK
Mindennapok az intézményben: Amikor beérünk, adminisztrációval kezdjük a délutánt, majd előkészítjük a délutáni foglalkozásokhoz szükséges alapanyagokat, amivel a gyerekek tanulás után szép kreatív munkákat készíthetnek. Nem csak kézműves foglalkozások vannak, hanem szabadtéri is, ami nagyon sok mindent fejleszt, mint például a mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket, egészséget, siker-kudarc, győzelem és vereség feldolgozását, konfliktuskezelést, és még sorolhatnám. 14 óra után megérkeznek a gyerekek az Érckő Tanodába, ami nem egyszerre történik, mivel nem a községben van az általános iskolájuk, hanem busszal járnak el Pétervásárára, Sirokba, valamint a középiskolás gyerekek Egerbe. Az órák után busszal jönnek haza, és érkeznek a Tanodába. Órarend alapján a 30 gyermeknek heti 2x2 órában van fejlesztése, de ha valakinek pluszban szüksége van segítségre, az persze bejöhet. Megérkezésükkor, alapos kézmosás után, van, aki rögtön leül tanulni, van, aki először uzsonnázik, mert éhes. Naponta két tanár foglalkozik a gyerekekkel, akik már nagy örömmel várják a gyermekeket, hogy segíthessenek a házi feladat elkészítésében, illetve további fejlesztésben. Tanulás után további fejlesztés vár a gyermekekre játékos formában: kézműveskedés, sport, táblajátékok, puzzle, társasjátékok. Terpesről, Szajláról és Ó-Szajláról járnak a Tanodába gyermekeink. Az ó-szajlai tanodások busszal juthatnak haza, miután a gyermekeket kikiséri a munkatársam a buszmegállóba. A helybéli gyerekekért a szülők jönnek.
SZÜLŐK
Szülők jelenléte: Sok a hátrányos helyzetű család a környéken.Tanodánkba több testvérpár is jár, vannak olyan családok, melyekből 3-4 is gondozásunk alatt áll. Sajnos több szülőnek nincs olyan szakmai végzettsége, amivel el tudna helyezkedni, de munkalehetőség is kevés van a térségben, emiatt a gyermekek is nélkülöznek. A családok többségénél szerencsére együtt vannak a szülők, egy család van, ahol a nagymama neveli a gyermekeket, itt az apuka testvére besegít. A szülők nagyon segítőkészek a tanoda felé, és szívesen vesznek részt különböző programok, vagy akár egy délutáni foglalkozás segítésében. Örülnek a szülők, hogy ezen a kis településen Tanoda működik, mivel a gyerekek sokat javultak tanulásban, színesítjük a kis falut programjainkkal akár családi, vagy nyitott programokkal, kirándulásokkal.
TEHETSÉGEINK ÉS AMIRE BÜSZKÉK VAGYUNK
Tehetséggondozás: Sok tehetséges gyermek van a tanodában: van, aki nagyon szeret focizni és csapatban is játszik, mások kézművesség, ének, vagy tánc terén bontakoznak ki.
Amire büszkék vagyunk: Büszkék vagyunk a hozzánk járó gyermekek fejlődésére: megszűntek a bukások, 1-2 jeggyel jobb eredményt érnek el, és minden gyermek tovább tanult a végzősök közül. A tanodás gyermekeink nagy része viselkedés- és tanulási zavarral küzd, van közöttük enyhe értelmi fogyatékos is. Hozzánk kerülésükkor nem volt alapvető napi rutinjuk a kézmosás, wc használat étkezési kultúra terén, ma már belépéskor udvariasan köszönnek és az alapvető dolgokat sikerült elsajátítaniuk. Tanodánk a hagyományőrzésben tűnik ki. A munkatársaim nagyon szépen felkészítik a gyerekeket a különböző hagyományőrző programokra. Például: Vízkereszt, március 15-i ünnepség, húsvét, anyák napja, augusztus 20-ai ünnepség, október 23-ai megemlékezés, mikulás, karácsonyi ünnepség. Különböző kis ajándékokat készítenek nekünk, és mi nagy örömmel kitesszük a parafa táblára, hogy lássuk minden nap az ajándékaikat. Kézműves foglalkozásokkor is buzgón készítik a szülőknek is a szebbnél szebb ajándékokat. Sportfoglalkozásokkor jó látni, hogy csapatként tudnak civakodás veszekedés nélkül játszani. Sok szép verset, koreográfiát, szöveget tanulnak meg a gyerekek és erre nagyon büszkék vagyunk, hogy kitartóan, odafigyelve a másikra, akár a másiknak segítve oldják meg a feladatot. Mindezek mellett személyiségfejlesztésben, önismeret, disputa foglalkozásokon is részt vesznek, melyek hatása szépen megmutatkozik rajtuk. A településen a piros betűs ünnepeket a tanodás gyermekekkel ünnepeljük, amit mi vezettünk be, és már a lakosság is részt vesz ezeken.