Kurityáni Különleges Gyermekotthonok

3732, Kurityán, Kossuth u. 68/A

Kapcsolattartó

Reményi Gábor

szakmai vezető

36203115268

lakasotthonokkurityan@gyvkbazv.hu

BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN

ADATOK

Korosztály: 9-18 éves

Létszám: 35

Legszívszorítóbb történet: Itt minden gyermek története az, hiszen nehéz sorból érkeznek. A szülők elhanyagoló magatartása kapcsán kerülnek szakellátásba. Nem a család a meghatározó, hanem az elszakadás a családtól. Volt egy esetünk, amikor az egyik kislányunk, aki évek óta nem látta testvérét, újra találkozhatott vele, na ott volt sírás és meghatódás. De egy-egy sikeres befogadás is mindig sok érzelemmel jár, amikor tudjuk, hogy egy védtelen gyermeket jó helyre sikerül befogadni és ezáltal az élete pozitív irányba változik, és biztonságba kerül. Az elengedés ettől már sokkal nehezebb.

BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN

NINCSLISTA

játékok; hangszerek; kerti játékok; okos eszközök, számítógép, laptop, és minden egyéb, amit a gyerekek szeretnek, élmény pl. vadaspark, Budapesti Állatkert

KÖRNYEZET

Kurityán község hazánk északkeleti részén, a Borsodi medencében az Aggteleki Nemzeti Parktól 10 km-re található. A település földrajzi elhelyezkedését tekintve az ellátás szempontjából jó infrastrukturális feltételekkel rendelkezik. Helyben van lehetőségünk több szolgáltatást igénybe vételére, mivel a falu rendelkezik egészségügyi intézménnyel, - amiben házi orvosi, fogorvosi és védőnői szolgálat működik,- óvodával, két általános iskolával, postával, több élelmiszer üzlettel, sportpályával, könyvtárral. Az általános iskolák közül az egyik eltérő tantervű általános iskola, ahol biztosított különleges szükségletű gyermekeink gyógypedagógiai oktatása, foglakoztatása. Az iskola épületében előkészítő szakiskolai képzés is működik, mely segítségünkre van a szakma választás előkészítésében. Kazincbarcika, Sajószentpéter, Miskolc, Edelény városok közelsége jó lehetőségeket biztosít a gyermekek továbbtanulására, szakképzésére, valamint szakirányú egészségügyi ellátására. Kedvezően hat más ellátási szükségleteikre, kulturális sportolási és szórakozási lehetőségeikre egyaránt. A településen az értelmi fogyatékos gyermekekről való gondoskodás 40 éves múltra tekint vissza. Az első intézmény,- Kisegítő Iskola és Nevelőotthon néven - mint közös igazgatású gyógypedagógiai intézmény, 1974. október 1-én kezdte meg működését, az itt található kastélyban és a hozzá tartozó épületekben. Feladata az enyhe fokban értelmi fogyatékos gyerekek oktatása, az állami gondozott gyerekek ellátása, nevelése, valamint az iskola nem állami gondozott tanulói számára kollégiumi férőhely biztosítása volt. A nevelőotthoni részben a tanév ideje alatt együtt laktak az állami gondozott gyerekek családban élő gyerekekkel. Az intézmény neve az évek folyamán sokszor változott. A névváltozások a feladat ellátásában és szerkezetében nem igazán jelentettek átalakítást. Az első jelentős változás a 1997. évi gyermekvédelmi törvény megjelenését követően 2002-ben következett be. Ekkor a „Gyermekotthon” már nemcsak névként szerepelt az intézmény nevében, mert a faluban egy családi ház vásárlása és átalakítása után megnyitottuk az első lakásotthonunkat. Ezzel elkezdődött az intézmény, jogszabályi követelményeknek és a korszerű gyermekvédelmi szemléletnek megfelelő szerkezet átalakítása. Az intézmény területén lévő épület belső átalakítását követően 2003-ban beindítottuk a második lakásotthont. Ezt követő évben még egy családi házat vásároltunk, és az előbb említett épületben még egy lakásotthont alakítottunk ki. A négy lakásotthon kialakításával és megnyitásával a gyermekotthoni részleg szerkezet átalakítása befejeződött, így alkalmassá vált 34 gyermek és fiatal felnőtt családias körülmények között történő gondozására, nevelésére.

CSAPATUNK

Szakembereink: 35 fő, ebből 8 pedagógus, illetve gyermekfelügyelők, gyermekvédelmi asszisztensek.

A MINDENNAPOK

Alapvető céljaink: * A szabadidő hasznos, kulturált eltöltése változatos, élménydús, szórakoztató programok biztosítása. *A kikapcsolódás, regenerálódás, feltöltődés biztosítása. *Szocializáció erősítése, kommunikációs képességek fejlesztése. *Közösségi szellem fejlesztése. *Kölcsönös segítségnyújtás. *Egészséges versenyszellem kialakítás. *Megfigyelési képességek fejlesztése idegen környezetben. *Kötelességtudat fejlesztése. *Kitartás, együttműködési készség fejlesztése. *Szabályok elfogadásának és betartásának fejlesztése. *Kommunikáció fejlesztése. *A másság elfogadásának fejlesztése. A gyerekek iskolaidőben egy átlagos gyermek átlagos napirendjével rendelkeznek, reggel ébresztő, tisztálkodás, közös reggeli, majd kis rendrakás után, iskolába készülődnek és indulnak. Iskola után megérkeznek, pihennek, majd ebéd után kis rendrakás, és jöhet a tanulás. Ezt követően pihenés, szabad program, kreatív tevékenységek, vacsora és tisztálkodások, este egy kis közös filmezés, tévézés, netezés és pihenés. A hétvége a regenerálódásé. Sok-sok szabadidővel, pihenéssel, a szokásos higiéniai és takarítási feladatok mellett.

SZÜLŐK

A nevelésbe vett gyermekek hozzátartozóival való kapcsolattartást a gyermekvédelmi gyám, a Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója, valamint a lakásotthon dolgozói segítik. A nevelésbe vett gyermek esetében az elsődleges céljuk, hogy elősegítsék a gyermek visszatérését családjába. A szülők kapcsolattartása nagyon változó, inkább az jellemző, hogy nincsenek benne a gyermekek életében és nem élnek a kapcsolattartás lehetőségével.

TEHETSÉGEINK ÉS AMIRE BÜSZKÉK VAGYUNK

Gyermekeink tehetségét igazán csak magukhoz képest tudjuk értékelni, így értelmezve, ügyesek rajzolásban, zenei téren, sport területén.

Amire büszkék vagyunk: Mi a kollégáinkra vagyunk büszkék, akik hivatásnak tekintik a munkájukat és sajátjuknak tekintik a lakásotthonokat. Nagyszerű érzés pozitív közegbe érkezni és jó érzés tudni, hogy az emberség jelen van a területen és minden nap képesek vagyunk adni és egy kis pozitívumot csempészni a hétköznapokba. A körülöttünk lévő baráti összefogások, akik segítenek adományaikkal, mind büszkeséggel tölt el minket; vagy ha szakmát tudunk adni a gyermekeink számára, de arra is büszkék vagyunk, amikor a gyerekeink önmagukhoz képest tudnak fejlődni. amikor olyan gyermek képes elszavalni egy verset, aki nem tud olvasni.