Etesi óvoda

3136, Etes, Rákóczi út 94.

Kapcsolattartó

Majoros Istvánné

Intézményvezető

36203904401

etesovi@freemail.hu

NÓGRÁD

ADATOK

Korosztály: 3-7 éves

Létszám: 54

Legszívszorítóbb történet: Egy hármas testvérpár története. A legkisebb otthon volt még, 2 kisgyermek pedig óvodásunk volt, beilleszkdésük problémamentesen zajlott. A társaikhoz való viszonyuk jó volt, elfogadták őket, szívesen játszottak velük. A felnőtteknek is általában szót fogadtak. Az anyukával való kapcsolatunk jónak mondható volt, megfogadta és elfogadta sok esetben a tanácsainkat a gyermekekkel kapcsolatban. A gyermekek már több esetben hiányoztak rühösség miatt, ezért a védőnővel folyamatosan tartottuk a kapcsolatot. Több esetben példa volt arra, hogy éhesen jöttek a gyerekek az óvodába, ilyenkor már korán reggel szóltak az óvónéninek, vagy a dajka néninek: „ Éhes vagyok, adjál enni!„ A Családsegítő Szolgálattal, és a Gyermekvédelmi Felelőssel is szoros a kapcsolatunk a gyermekek érdekében. A két gyermeket a gyámhivatal dolgozói az óvodából, a kisebbet pedig otthonából vitték el, és adták nevelőszülőkhöz.

NÓGRÁD

NINCSLISTA

tisztítószerek; fénymásoló papír, szinesceruza, festék, ragasztó, stb; fejlesztő eszközök, játékok; sporteszközök (labda, karika)

KÖRNYEZET

Óvodánk önkormányzati fenntartású Nógrád megye egyik kis településén, Etes községben található egy csodálatos völgykatlanban. A község lakosainak száma: 1800 fő. A faluhoz tartozik a két-három kilométer távolságra lévő három bányatelep is. Óvodánk épülete az Önkormányzati Minisztérium által meghirdetett „ Hazai forrás „ nevű EU-s pályázat elnyerésével épült ujjá. Helységeink: három csoportszoba, tornaszoba, mosdók, tágas gyermeköltöző, raktár, nevelői szobák felnőtt öltöző, fejlesztő szoba, orvosi szoba. Az óvodában két vegyes szervezésű csoport működik, de a kialakított férőhelyek száma alapján akár három csoport ellátása is megoldható. Az Alapító Okirat szerint a férőhelyek száma 50 fő, jelenleg 46 kisgyermek nevelését látjuk el. Településviszonyainkból adódó szociális, kulturális és egyéb hátrányok csökkentése érdekében folyamatosan keressük a problémák kezelésének, megoldásnak optimális nevelési módjait, eljárásait és eszközeit. Csoportjaink vegyes szervezésűek. A felvételre jelentkezéskor megbeszéljük a szülőkkel, hogy melyik csoportba szeretnék adni gyermeküket. A kéréseket is figyelembe véve igyekszünk a három csoportot azonos létszámmal indítani ügyelünk arra, hogy a csoportokon belül a két és fél, 3-4, 4-5, 5-6-7 évesek, fiúk-lányok, valamint a HHH-s gyermekek aránya hasonló legyen. Biztosítjuk, hogy természetes környezetben, derűs, családias légkörben, néphagyományainkat megőrző, új iránt fogékony a gyermekre és egymásra is odafigyelő felnőtt közösség gondoskodik a gyermekek testi-lelki szükségleteinek kielégítéséről az egészséges, vidám óvodás évekről.

CSAPATUNK

Szakembereink: 2 óvodapedagógus szakképzett, 1 ujdiplomás; 2 dajka érettségivel. Heti egy alkalommal utazó logopédus, és fejlesztő pedagógus látja el a rászoruló gyermekek fejlesztését. A Gyermekjóléti Szolgálat vezetőjével és a védőnővel figyelemmel kísérjük ezeket a családokat. A segítségre szoruló családok támogatásban, különböző segélyezésekben részesülnek. Óvodánkban biztosítjuk a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek speciális fejlesztését.

A MINDENNAPOK

A napirend pontosan visszatérő és rugalmasan változtatható elemekből áll. Reggel a nyitás után 8.30-ig érkezhetnek a gyerekek. Jó idő esetén már reggel az udvaron vagyunk. Ha hűvösebb az idő, akkor a foglalkozás, kezdeményezés után megyünk el sétálni, az udvarra vagy a közeli játszótérre. A tízórait és az ebédet , és az uzsonnát együtt fogyasztjuk el. Étkezés közben halkan beszélgethetnek a gyerekek, segíthetnek egymásnak: ételt szedni, és folyadékot önteni. Fogmosás és pizsamára öltözés után kissé behúzott függönyökkel a kiszellőztetett csoportszobában halk zenére altató dalok éneklésére elcsendesednek a gyerekek, majd mesével folytatódik a pihenés. Legfontosabbnak tartjuk a testi szükségletek kielégítését, az önállóság és a segítségnyújtás egészséges arányát. Enni, aludni, és az egyéni kívánságok igényét a legszükségesebb csoport normák betartásával lehet. A nevelési folyamat alapritmusát az évszakok változása adja meg. Az évszakok szerint változik a kinn és benn töltött időszakok aránya, a játékok és egyéni tevékenységek ideje, hangulata, tartalma. A természet ritmusa: az élet ritmus. (Lásd Az egészséges életmód alakításánál.) Időintervallumokkal bejelölt javasolt napirend, melyet minden óvónő felhasználhat a csoport napirendjének elkészítéséhez: Időkertek Tevékenységek 6 órától 1130 –ig Játék, egyéb szabadon választott tevékenység. Testápolás, közös tízóraizás. Kezdeményezett, választható tevékenységek. Játék a szabadban./öltözködés 1140 -tól Közös ebéd, testápolás, fogmosás, pizsamára való átöltözés. Pihenés, mesével kezdődik. 1430 –tól 1630 óráig Ébredés és uzsonna. Játék, egyéb szabadon választott tevékenységek. Játék a szabadban. Készülődés haza. A napi életritmus kialakítása alapvető feltétele a testi-lelki harmónia megteremtésének. A napirendet a csoportban dolgozó óvónők alakítják ki. A gyermekek napirendjének tervezésénél figyelembe veszik a gyermekek szükségleteit, esztétikus, higiénikus gondozására, pihenésre fordítható időszükségletet Egész nap során érvényesül a részben folyamatosság és a rugalmasság elve. Az óvodapedagógus minden gyerekre elegendő figyelmet szenteljen, személyes kapcsolattartással. A délutáni pihenés, alvás időtartama a legkisebbek és a legnagyobbak igényeinek figyelembevételével történik. A napirendben külön időpontot jelölünk meg a gyermekek rendszeres edzésére és mozgásos lehetőségeire. Napi 20-40 percet biztosítunk a közös mozgásra, a mozgásos játékra (mindennapi testnevelés). A lehetőségeinket figyelembe véve legtöbb időt a szabadban történő tevékenységekre fordítunk, hiszen az óvodáskorú gyermekek fejlődése természetes környezetben a leghatékonyabb. Óvodánk udvarának és környékünk minden lehetőségét felhasználjuk arra, hogy a gyermekek minél többet tartózkodjanak a szabad levegőn.

SZÜLŐK

Igen magas a munkanélküli szülők aránya. Évről-évre nő a hátrányos helyzetű gyermekek száma. Etes község lakosságának többsége idős korú, a munkaképes lakosság túlnyomó része munkanélküli, ami nagymértékben befolyásolja az óvodások szociális helyzetének alakulását. Növekedett a hátrányos helyzetű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma. Óvodánkban megemelkedett a cigány gyermekek létszáma is. A roma családok jövedelem forrása a különböző címen igénybe vehető segélyek. Településviszonyainkból adódó szociális, kulturális és egyéb hátrányok csökkentése érdekében folyamatosan keressük a problémák kezelésének, megoldásnak optimális nevelési módjait, eljárásait és eszközeit. Intézményünkben a szülői munkaközösség segítséget nyújt rendezvényeink lebonyolításában (pl. szüret, farsang, gyermeknap, kirándulások, stb.) A szülők és az óvodapedagógusok jól tudnak együttműködni. Óvodánk rendszeresen részt vesz községünk rendezvényein (pl. falunap, Idősek napja, augusztus 20.-a, falukarácsony stb.), ahol a hagyományőrző csoportunkat mindig nagy szeretettel fogadják.

TEHETSÉGEINK ÉS AMIRE BÜSZKÉK VAGYUNK

A pályázati lehetőségeket kihasználjuk, rajzpályázatokra küldünk rajzokat. rész veszünk a bozsik foci pályázatban ahol szép eredményeket érünk el minden évben a focizás terén.

Amire büszkék vagyunk: Óvodai munkánk során már bebizonyosodott, hogy a mi óvodánkban, a mi sajátos környezetünkben hogyan tudunk eredményesen dolgozni. A gyermekek nevelését nem különítjük el csoportonként. Kis óvoda lévén minden gyermeket ismerünk, a nap folyamán mindegyikkel találkozunk, közösen, felelősségteljesen igyekszünk őket gondozni, nevelni. Dolgozóink többsége évtizedek óta dolgozik ebben az óvodában. Testületünk jól összeszokott kis közösség. Ismerjük egymás pozitívumait és gyengéit, igyekszünk megérteni egymás gondjait, segítjük egymást, kiállunk egymás mellett. Új hagyomány kialakítására is vállalkoztunk az ünnepélyeket, a szülői értekezleteket másként tartjuk, mint korábban, formai és tartalmi elemekkel bővítettük ezeket a területeket. Óvodánk sajátos arculatát, a természetszerető, környezetbarát életvitel, az egymás és a világ iránti érdeklődés kialakítása, a néphagyományaink megőrzése jelenti, melyet az új iránt fogékony, a gyermekekre és egymásra is odafigyelő felnőtt közösségünk a szülőkkel együttműködve alakít.